אלבניה- בעקבות "אפריל שבור"/ איסמעיל קאדרה

אלבניה מסתמנת כיעד המוביל במספר הטיולים וההדרכות שחוויתי במהלך שנת 2022 ( שטרם הסתיימה).  אלבניה עדיין אניגמה למטיילי העולם וגם למטייל הישראלי לכן גם חדוות הגילוי שלי מחזירה אותי 20 שנה אחורה עת גיליתי לראשונה את בולגריה. מבין הטיולים שהדרכתי רק טיולי הג'יפים אפשרו לי להגיע לעומק הגאוגרפי המובן מאליו אבל גם לעומק החיים עצמם באלפים הדינריים של אלבניה (מכונים גם ההרים המקוללים) ולהיחשף למנהגים שבטיים (רובם ככולם אוחזים בדת הנוצרית) שלא השתנו עד סוף המאה ה-20 (כאשר התמוטט השלטון הקומוניסטי בשנות ה-90 הייתה חזרה אל הקוד העתיק).  הטיולים גם דרבנו אותי לקרוא מחקרים על השבטים וכמובן להתעמק בספרו של הסופר האלבני המפורסם איסמעיל קאדרה- אפריל שבור. הספר עוסק בנושא נקמת הדם של אנשי ההרים בצפון אלבניה החיים לפי הקנון (קובץ החוקים הנוקשה שנכתב לפני כ-600 שנה). הסופר הפורה והמיוחד הזה זכה לפרסים רבים וגם בפרס ירושלים בשנת 2015.

מעט על יצירתו של קאדרה כפי שנכתב ע"י רמי סעדי באחרית דבר של הספר שכותרתה- מחירה הכבד של הנקמה : "קאדרה מרבה לדון בהיסטוריה האלבנית, בזיכרון העם ובתעתועיו, בהתנגשות בין מסורת העממית לבין העת החדשה, בכח המשטר הטוטאליטארי ובהשפעתו על גורל החברה ועל אומללות יחידיה……בספר "אפריל שבור" מצלח איסמעיל קאדרה לברוא בספרו שילוב קסום בין מציאות רעה, קשה ואכזרית לבין הוד של אגדה מסתורית ועתירת תעלומות". לצד המנהג העתיק של גאולת הדם שבו עוסק הספר קיים מנהג נוסף מפורסם יותר הבסה- קוד הכנסת האורחים לפי המנהג האלבני העתיק. ביתו של האלבני שייך לאלוהים, לאורח ורק אחר כך לו ולמשפחתו. בזכות קוד זה נצלו יהודים רבים במהלך מלחמת העולם השנייה עת מצאו מקלט בקרב השבטים ההרריים המחויבים לפי הקוד אלבני לשלם בחייהם ולא להסגיר אורח.

מומלץ לצפות בסרט התיעודי הקוד האלבני"- לינק לפרומו:https://fb.watch/g42sr2gH5b/

 

הספר אפריל שבור מאת הסופר האלבני איסמעיל קאדרה:

עטיפה אחורית

ספרים נוספים על השבטים האלבנים וגם ספר נוסף של קאדרה שטרם תורגם

כמובן שהמפגשים האישיים הם הכי מעניינים ובמקרה זה המפגש עם יליד ההרים שהפך (ביד המקרה) להיות מדריך ובעל אכסנייה ביתית לטרקרים מכל רחבי העולם (צילום משותף שלנו מצורף). היה מעניין לשמוע את סיפורי הילדות שלו על להיות מנותק מכל העולם בעיקר בשלגי החורף אז כל משפחה מסתגרת 7 חודשים בביתה. היה מעניין לראות את מגדל המקלט המבוצר אליו נמלט מי שרצח (מקביל לקרנות המזבח שלנו), מגדל הדמים בו הוא היה מוגן עד אשר הוחלט על פדיון דם או נקמת דם. גם היה מעניין לראות את המרחק אותו צעדה אמו במשך יומיים ברגל עם מלוויה מכפרה אל כפרו של אביו כדי להינשא לו. את ההליכה היא עשתה עם משקל עודף של 12 ק"ג של בגדים מסורתיים ותכשיטי חתונה. ועוד ועוד סיפורי כפריים מרתקים מעולם אחר…….

תמונות הרים סביב הכפר תת' וסביב הכפר ולבונה בצפון אלבניה                  מגדל הדמים

דילוג לתוכן