אנדרטת השואה התאומה

בקיץ 2016 נחנכה בסופיה בגן הסמוך לקתדרלת אלכסנדר נייבסקי, אנדרטה לציון הצלת יהודי בולגריה בעת השואה. הטקס היה בהשתתפות נשיא מדינת ישראל – מר ראובן (רובי) ריבלין ובאופן מקרי לגמרי הייתי באותה הטיסה שהביאה אותו לבולגריה.

קטע מנאומו של ריבלין בעת הסרת הלוט:

"במקום שבו אין אנשים היה איש. העם היהודי היה בודד, מבודד ומופקר- בימי האופל של השואה. אנו לא נשכח לעולם אותם מעטים שהיו 'פרשים בודדים' בערבות השנאה והחושך." אמר הנשיא ריבלין, "אלה אשר לא עמדו מנגד אלא הושיטו יד מתוך מוסריות, אנושיות ואומץ לב נדיר. מקום של כבוד שמור בהיסטוריה היהודית לבני העם הבולגרי אשר הוכיחו ברובם שיש בכוחם של יחידים- לשנות מציאות היסטורית ואשר סייעו להצלת מרבית יהודי בולגריה ממכונת ההשמדה הנאצית. האנדרטה מסמלת את ניצחון הרוח על הרוע. היא מנציחה את אהבת האדם שגברה על חילול כבוד האדם ויכלה לו".

פסל זהה נחנך בספטמבר 2018 בת"א-יפו בסמוך למוזיאון האצ"ל על חוף הים בנוכחות ראש ממשלת בולגריה בויקו בוריסוב ורוה"מ ישראל בנימין נתניהו שאמר בטקס בין השאר:

"למעלה מ-40 אלף, ולפי מה שאתה מספר לי כנראה הרבה יותר, ניצלו על ידי דבר מופלא, על ידי שכבות העם שהתייצבו, חסמו בגופם את המסילות – איש לא חסם את המסילות במקומות אחרים באירופה, לא בליטא ולא במקומות אחרים – חסמו בגופם את המסילות. מורים, כמרים, סופרים, איכרים, חסמו בגופם את ההשמדה. 

אנחנו זוכרים את ידידינו. אנחנו זוכרים את המברק שנשלח על ידי הנציג הנאצי בסופיה, שבו הוא כותב בחזרה לברלין, ראיתי את המברק הזה כשביקרתי בסופיה, 'העם הבולגרי עדיין לא התעלה לרמה הנדרשת כדי שיוכל לשתף פעולה עם הנאציזם'. אין ולא תהיה מחמאה גדולה יותר לעם הבולגרי. אין ולא יכולה להיות".

בחירת הפסל שיפסל את האנדרטה נעשתה בעקבות מכרז שנערך בבולגריה, בו השתתף נציג ישראלי – האדריכל יצחק ליפובצקי. הדרישות היו לפסל אבסטרקטי, המסמל את מעשה ההצלה.  למתבונן מקרוב בפסל העשוי ברונזה, יבחין בדמות אנושית גדולה, המסמלת את העם הבולגרי. הדמות הגדולה מחבקת דמות קטנה יותר, המסמלת את המיעוט היהודי שחי בבולגריה. בבסיס הפסל  – מעט מוצנע אפשר להבחין במגן דוד .

סופיה ותל-אביב הן ערים תאומות

דילוג לתוכן