טיול זוגי במכונית, 2 מדינות בבלקן - מסלול מורחב (דוגמא)

מקדוניה (3 לילות) אלבניה (8 לילות)-  12 ימים , 24/4-5/5 2019

הערה: הטיול המתואר כאן הוא קווי מסופיה לטיראנה, ניתן טיול זה גם לעשות באופן מעגלי

טיול מיוחד היוצא מסופיה, נכנס למקדוניה ונמשיך לאלבניה, 2 מדינות אולי העניות ביותר בבלקן. טיול ב-2 מדינות הסמוכות אחת לשנייה אך שונות באופיין ובדתן. טיול מקיף העובר בנופים מגוונים, חוצה הרים, עמקים, אגמים ונהרות ומגיע לערים, כפרים ואתרים היסטוריים. טיול בו נפגשות תרבויות עתיקות עם הווה לא פשוט ותרבות עכשווית המשילה מעליה את זיכרונות העבר הקומוניסטי (מקדוניה כחלק מיוגוסלביה לשעבר ואלבניה כמדינה קומוניסטית קיצונית הסגורה מהעולם). לכל אורך הטיול שזורה גם ההיסטוריה של היהודים במחוזות אלה. האביב היא עונה קרירה אך נעימה מבחינת מזג האוויר, הטבע מאופיין בניצני פריחה, זרימה עזה בנחלים ושלגים ברכסי ההרים. 

חשוב: הטיול הוא פרטי שלכם ואתם יכולים לקבוע הקצב וסדר העדיפויות שלכם לפי רצונכם. יש יותר אתרים כדי שתהיה לכם אפשרות בחירה בעצה אחת עם המדריכים.

מסלול טיול

יום מס' 1 (יום ב')- ת"א- סופיה (בולגריה– קיוסטנדיל – קוקליצה – סקופיה (מקדוניה)

      
לאחר הנחיתה בסופיה וקבלת המזוודות נסיעה לכיוון דרום מערב אל עבר הגבול המקדוני, ניתן לעצור עצירה קלה בעירה קיוסטנדיל, לשתות קפה ולאכול משהו קל בעירה אשר במרכזה גרו וסחרו פעם יהודים. (ניתן גם לבקר בקור קצר בביתו של דמיטרי פשב, סגן יו"ר הפרלמנט הבולגרי בזמן מלחמת העולם ה-2, שלזכותו ניתן לזקוף את הצלת יהודי בולגריה).
אחרי מעבר הגבול גיושובו ימתין לכם המדריך המקדוני אשר יסיע אתכם לעיר הבירה סקופייה תיסעו בדרכי הרים, יערות ונהרות דרך העיירות ציוריות קריבה פלנקה וקומנובו ותגיעו לסקופיה, אותה אנו זוכרים בעיקר בגלל רעידת האדמה החזקה שהחריבה אותה לפני כ-50 שנה (אם מזג האוויר והשעון יאפשרו מומלץ לסטות מהמסלול ולבקר בקוקליצה – אתר קטן בו הסלעים עוצבו ע"י הרוחות והמים בצורה של דמויות/בובות סלע). את הלילה תעשו במלון 4* במרכזה של סקופיה כדי שתוכלו לסייר בלילה וליהנות מאפקט התאורה על הבתים והמונומנטים הרבים שבעיר .

יום 2- סקופיה- קניון מטקה- טטובו- אגם מברובו 
 

לאחר ארוחת בוקר תצאו לסיור רגלי ותבקרו בעיר החדשה והעתיקה: במבצר העיר, בבאזאר, חמאם, גשר האבן, כיכר מקדוניה, מוזיאון השואה (נקוה שהסתיימו השיפוצים), בית מריה תרזה.  תעלו (תלוי במזג האוויר) ברכבל על הר וודנו (צלב המילניום רב המשמעויות) תראו למטה את כל העיר פרושה לפניכם. בסיום הביקור (ניתן לעשות הליכה קצרה בטבע) תרדו ברכבל ותסעו לפנינת טבע – קניון מטקה הנמצא בנהר טרסקה. תשוטו במי האגם הצלולים, תראו את פתחה של מערת וורלו המערה התת מימית העמוקה בבלקן ותבקרו במערת נטיפים קטנה שבשמורה (יש אופציה לשיט בלבד ללא בקור במערה). בתום השיט תיסעו דרך טוטובו ותטפסו על רכס ה-BISTRA לפארק הלאומי מברובו שם תיסעו בדרך הררית אל מלון דרכים חדש ומיוחד בכניסה לשמורה. ארוחת ערב במסעדה אותנטית זוכת פרסים הצמודה למלון.

יום 3 –מברובו- דבאר – רכס סטוגובו – מפלי ובצ'ני – אוכריד

לאחר ארוחת הבוקר במסעדה הצמודה למלון תעלו על רכס סטגובו ותסעו בדרך הררית מתפתלת כשעל ההרים כפרים עתיקים שבדרך. בדרכנו תכנסו למנזר ביגורסקי החשוב מאד למקדונים או למנזר הנשים הקטן והמטופח בהמשך הדרך. תמשיכו בנסיעתכם דרומה בדרכי הרים ולאורכו של נהר רדיקה, אגם דבאר נושקים ממש לגבול ההררי עם אלבניה. תלכו ברגל בשמורת מפלי ובצ'ני הנמצאים בגובה 800-950 מ' מעל הים, תראו טחנת קמח עתיקה שעדיין פועלת, לאחר הסיור תאכלו, אם תרצו, ארוחת צהריים במסעדה מקומית מצוינת (ובצ'ני גולאש, גרפצ'ה דרפצ'ה וכד'). בסיום הארוחה תמשיכו לעיירת הנופש – אוכריד דרך העיירה סטרוגה הציורית (ידועה גם בפסטיבל המוסיקה השנתי שבה) השוכנת משני צדיו של נהר צ'רני דרין (ה"נהר השחור"), אם לא יהיה מאוחר תעצרו לצילום על "גשר המשוררים". בשעות הערב  תגיעו לאוכריד-"ירושלים של הבלקן" ותתארגנו במלון 4 *הנשקף אל אגם ובמרחק נסיעה קצרה ממרכז העיר. ניתן לאכול במלון אך מומלץ לצאת למסעדה ברובע העתיק של אוכריד ליד הנמל. 

יום 4 – אוכריד  וסביבתה – פוגרדץ (אלבניה) – קורצ'ה


היום הזה מוקדש לאוכריד וסביבתה (גם העיר וגם האגם אתרי מורשת עולמית) , תסיירו ברובע העתיק המוקף חומה עם שערים ומגדלים, תסיירו באתריה הקדושים והעתיקים – כנסיית סופיה הקדושה, תיאטרון רומי עתיק, מצודת המלך סמואיל, קברו של קלמנט הקדוש הפטרון של העיר. בתום הסיור תשימו פעמיכם דרומה לאורך האגם וככל שיאפשר הזמן תוכלו גם לעסוק בארכיאולוגיה תת-מימית, להיכנס למוזיאון הפרהיסטורי על המים המשחזר חיים בבתים על כלונסאות ב"מפרץ העצמות" באגם אוכריד. בתום הביקור תמשיכו לכיוון הגבול האלבני לכנסיית "נחום הקדוש" העתיקה וטווסיה שהיא אחת מ-365 כנסיות שהיו באוכריד במאה ה-10, מומלץ לאכול צהריים במסעדה בקצה הדרום מערבי של שמורת הטבע גליצי'קה על שפת הנחל ואח"כ לצאת לשיט קצר בסירת משוטים שקטה כדי לא להפחיד את הקורמורנים, האגמיות, הסנוניות ושאר דרי השמורה. התכנון לעבור הגבול לאלבניה בסביבות שעה -15:30-15:00 ומשם להמשיך דרומה דרך פוגרדץ לעירה קורצ'ה, (בשעות הערב תצאו למדרחוב ולבאזאר המשופץ המהווה מרכז בילוי ומסעדות). הלינה בקורצ'ה בבית מלון מרכזי 4*.

יום 5- קורצ'ה – אגם פרספה  – קמניצה– ארשטה – פרמט

יום של נסיעה ארוכה בדרום אלבניה באזור שרובו הררי לאורך הגבול עם יוון, אם לא שבענו אגמים ניתן לנסוע לעבר אגם פרספה בו מתחלקות 3 מדינות (מקדוניה, אלבניה, יוון). בדרכנו דרומה לאורך הכפרים החקלאיים של אלבניה המוכרים תוצרתם לאורך הכביש נכנס לקמניצה בה יש טומולוס (תל קבורה) פרה-היסטורי ייחודי, צריף קטן ושומר מקומי הם ציון הדרך היחידי לאתר זה. בנסיעה הנופית נעבור בעירות ארשקה ולסקוביק ואז נכנס ללב האזור ההררי בנסיעתנו לאורכו של נהר הויוסה שבעונה זו יהיה בעל זרימה עזה. לפני הגיענו לעירה המוקפת הרים פרמט נכנס אל תוך השטח אל בריכות פתוחות של מים חמים ליד הגשר העות'מאני העתיק (לחילופין ניתן לסייר שם למחרת וללכת אל עומק ערוץ הנחל הקניוני). את הלילה תעשו במלון משפחתי 4* בלב העירה. 
 

יום 6- פרמט  טפלנה- גיירוקסטרה – ה"עין הכחולה" – סרנדה

לאחר ארוחת הבוקר סיור קצר בעירה, אם לא הספקנו ערב קודם, בשוק המקומי, מדרחוב וסלע העיר (בולדר ענק) עליו ניתן לטפס במדרגות ברזל עד המבצר שהיה בנוי בראשו ולתצפת על כל העיר ועל הנהר זורם למרגלותיו. נעזוב את מלוננו וניסע לאורך הנהר עד הגיענו לטפלנה שם נכנס לתחנת דלק/קפה כדי לצפות על הנוף היפה ומפגש הנהרות שמתחתינו. ניתן להסתובב במרכז טפלנה מול החומות המבצר וליד פסלו של עלי פשה יליד המקום ואשר שלט במחוז במשך 34 שנים. נמשיך בנסיעתנו אל "עיר האבנים"- ג'ירוקרטרה. עיר עות'מאנית וציורית (אתר מורשת תרבות מטעם אונסקו, מקום הולדתו של הסופר והמשורר המפורסם איסמעיל קאדרה ) הבנויה בתלילות על צלע ההר, גגותיה צפחה ובראשה מצודה אדירה. נסייר במצודה ובסמטאות העיר. בדרכנו לעיר החוף סרנדה נחצה את הרכס בנסיעה נופית יפה מאד ונעצור בנביעת מים קסומה – ה"עין הכחולה". נהנה מהיופי והצבעים הכחולים העמוקים ונשתדל להתעלם מההזנחה הסביבתית של אתר ייחודי זה. בסרנדה נבלה במלון משופץ 4* הנשקף אל המפרץ.

יום 7- סרנדה – הריביירה האלבנית – רכס לוגורה – ולורה.


לאחר ארוחת בוקר בקומה ה-5 של המלון המשקיפה על הים ועל האי היווני קורפו תעלו לכיכר המרכזית של העיר שם נחפר ונתגלה קומפלקס שלם עם מבנים מתקופות שונות בינהם גם של בית כנסת מהמאה ה-5 (מי שרוצה להרחיב ולראות פסיפסים ימצא אותם במוזיאון הארכיאולוגי). ממרכז העיר תצאו לנסיעה צפונה שכולה לאורך החוף המערבי של אלבניה מול הים היוני. אין מדובר בכביש חוף ישר ושטוח אלא בנסיעה ב"ריביירה האלבנית" שרובה הררית ומאד מגוונת עם כפרים עתיקים, יערות, נוף מדהים ודרך מפותלת ביותר בעיקר ברכס לוגורה בחלק הצפוני של הריביירה ואתרים כגון: עתיקות בוטרינט, בורש (מסעדת המפלים עם עצי הדולב האופייניים), מבצר עלי פשה בפורטו פלרמו, העירה הימרה, פארק לוגורה (תצפית בפס), אוריקום ומסתיימת בעיר החוף ולורה. את הלילה נעשה במלון קטן ונעים 4* ממש צמוד לנמל הקטן של ולורה, מקום המפגש בין הים האדריאטי לים היוני.

יום 8- ולורה – אפולוניה  – בראט

לאחר ארוחת הבוקר ניתן לעשות סיור קצר בולורה, עיר סטודנטיאלית וסמל ללאומיות האלבנית. מי שיתעניין ימצא במוזיאון ההיסטורי של העיר מצבה בעברית, שריד אחד ויחיד לקהילה שהייתה בעיר בתקופה העות'מאנית. משם ממשיכים צפונה לעירה פיר ואז 12 ק"מ מערבה לכיוון העיר היוונית אפולוניה (ע"ש אפולו) והממצאים הארכאולוגיים המרגשים של העיר שנוסדה בשנת 588 לפנה"ס. המוזיאון המעניין שנמצא שם במבנה המשמש היום גם  כמנזר. מאפולוניה עוזבים את קו החוף ונוסעים מזרחה אל מרכז אלבניה אל בראט אחת העיירות העתיקות ואולי הכי מיוחדת באלבניה שנהר האוסום חוצה אותה -"עיר אלף החלונות" (מוכרת גם כאתר מורשת תרבות מטעם אונסקו). תסיירו במבצר העיר הנשקף על סביבתו, תסיירו בסמטאות העיירה, תחצו את גשר האבן העות'מאני לשכונת גוריצה. תלונו במלון משפחתי במבנה אופייני ברובע היפה מבין 3 הרובעים- מנגלם.

יום 9- בראט  – אלבסן – טיראנה

אחרי ארוחת הבוקר, אם לא הספקתם ליהנות מהנוף המרהיב, הסמטאות העתיקות, או המצודה תשלימו את החסר. בסבוב הנוסף בבראט לא לשכוח לבקר בחנות/מוזיאון "סולומון" ולפגוש את סימון אשר הקים ומשמר את ההיסטוריה היהודית באלבניה. בתום הסיור תשימו  פעמיכם לכיוון צפון אל העיר אלבשן. העיר העתיקה שהייתה עיר מסחר כבר במאה ה-2 לספירה כחלק מהדרך הרומית- ויה אגנטיה. החלק העתיק של העיר מוקף חומה יפה ומגדלים שנבנו בתקופה העות'מאנית, ניתן להסתובב בסמטאות העיר העתיקה ואפילו לשתות קפה במגדל הפינתי שבחומה. כיום העיר שוקקת, בעיקר בסופי שבוע כמו באזאר תורכי אחד גדול. מאלבסן נוסעים צפונה אל העיר טירנה בירת אלבניה בה מתגוררים שליש מתושבי אלבניה. בערב ניתן לצאת לכיכר סקנדרבג במרכז היפה של העיר ולאכול באחת המסעדות האותנטיות שיש בה. בטירנה תלונו במלון משפחתי קטן (וילה של 2 קומות) 3*.

יום 10- טירנה – דורס – קרוייה – טיראנה

ביום זה תעשו סיור מעגלי שתחילתו מערבה לעיר דורס אשר לחוף הים אדריאטי, זו העיר השנייה בגודלה ועיר הנמל החשובה ביותר. כובשים רבים השאירו חותמם בעיר והשרידים הבולטים ביותר הם מהתקופה הרומית, האמפיתיאטרון, בית המרחץ. בולט ליד הנמל החומה והמגדל הונציאני. אם מזג האוויר יאפשר ניתן לטייל לאורך הטיילת ובמרכז העיר.
מדורס נמשיך לקרוייה, צפונית לטירנה, שהיא אבן ראשה בהיסטוריה ובאתוס האלבני. זו העיר שבראשה מבצר ומשם הדף סקנדרבג את כל התקפות העות'מאנים. מומלץ לסייר בסמטאות העיר שבתוך החומה להשקיף על הנוף עוצר הנשימה וכמובן לבקר במוזיאון המוקדש לגבור האלבני. מחוץ לחומות באזאר, בתי קפה ומסעדות. תחזרו למלונכם בטירנה ולהתרענן עם בקבוק קורצ'ה (הבירה המקומית).

יום 11- טיראנה

יום זה מוקדש להיכרות מעמיקה של טיראנה וסביבתה. לאחר ארוחת הבוקר תצאו לתחנת הרכבל אשר תיקח אתכם לנסיעה מרהיבה (20 ד') אל הר דאיטי למרגלותיו שוכנת טירנה. מהרכס הגבוה מונחת לפניכם טירנה כאילו על כף היד, אם מזג האוויר נאה ניתן לסייר וללכת ברגל בשמורת הטבע שבמרומי ההר. האתר הבא הינו אתר חובה כדי להבין את המגלומניה של אנוור הוג'ה המנהיג הקומוניסטי- בונקר 1. עיר תת קרקעית שנועדה להבטיח המשך השלטון גם אם תהיה התקפה אטומית. לאחר ארוחת צהריים סיור רגלי במרכז העיר הכולל את האתרים המרכזיים של העיר כגון: פסל סקנדרבג בכיכר, מגדל השעון, מסגד, בונקר 2, מדרחוב, גלריה לאומית, הפירמידה, ביתו של הוג'ה וכד'. בערב האחרון אולי תחליטו להתפנק ולהיפרד מטיראנה במסעדה הפנורמית והמסתובבת והיוקרתית SKY CLUB.

יום 12 (5/5)– טיראנה – אתונה – ת"א.
 

עד ההמראה המתוכננת לאתונה בשעה 18:10 ניתן יהיה להשלים מה שלא הספקתם ביום הקודם לטייל ברובעים שלא הספקתם, בפארקים היפים שקיימים לראות את הרחוב ע"ש שמעון פרס עם פסלו וכד', הצעות נוספות ואקטואליות למועד הביקור יינתנו ע"י המדריך המקומי כמובן.

הערה: יתכנו שינויים במסלול עקב שינויים בטיסות או עקב תנאי מזג האוויר, תכתיבי שטח, העדפותיכם והמלצות המדריך (אם מזג האוויר יאפשר ניתן יהיה לשנות ימים 10-11 ולנסוע צפונה לאלפים האלבניים, זה נושא שיסוכם ביניכם ובין המדריך לקראת סוף הטיול).

תנאים ומחירים

לפרטים וייעוץ חינמי צרו קשר -

*  כוכבית אדומה – חובה למלא את הפרטים

דילוג לתוכן